29.10.2015 08:50

Recenze Bible grilování

Bible Grilování
Autor: Jamie Purviance

Bible Grilování od francouzského autora Jamie Purviance je na českém trhu pravděpodobně nejrozsáhleší publikace o grilování. Kniha obsahuje celkem 320 stran textů a pěkných fotografií. Tematicky je rozdělena do následujících kapitol: Základy grilování, Hovězí, telecí a jehněčí maso, Vepřové maso, Drůbež, Ryby a mořské plody, Zelenina, Ovoce, Grilování v praxi a Rejstřík. Všechny kapitoly v knize mají své opodstatnění.
     Základy grilování - "zaplať koteleta" za to, že si konečně někdo dal tu práci a názorně ukázal v kuchařce, jak vlastně uspořádat brikety nebo dřevěné uhlí v grilu pro různé techniky grilování. Samozřejmě, že o obsahu lze polemizovat. Dvouzónovému grilování bych věnoval o něco větší důraz, ale škola Weberu se jednoznačně nezapře a názorné ukázky hodnotím kladně. Kapitola zmiňuje i to, jak poznáme různé stupně žáru a zabývá se i správným nastavením plynových grilů. Další kladné body ode mne získává Abeceda grilování, neboť pouček o čistém grilovacím roštu není nikdy dost.
     Samotná kuchařka samozřejmě zabírá nevětší počet stran. Recepty jsou zcela jasně popsány. Na úvod každé kapitoly autor zmiňuje základní pravidla pro přípravy jednotlivých druhů masa přes vepřové, hovězí, kuřecí (drůbež´) až k rybám, ovoci, zelenině a desertům.

Z 10 bodů dávám 8 a proč jsem se tak rozhodl uvedu v závěru recenze. Jinak nádherné fotky a polopatické vysvětlivky mě opravdu baví.
Mějte na paměti to co píše autor o době přípravy masa na grilu. Uvedené časy jsou pouze orientační a odpovídající ideálnímu počasí. Jakákoli změna venkovní teploty nebo i povětrnostních podmínek má vliv na délku pečení.  Kapitola grilování v praxi: nejkrásněší ze všeho kapitoly kořenící směsy a omáčky - už jen kvůli tomuto přehledu se vyplatí knihu koupit. Marinády také zajímavé a poučné čtení, i když ne úplně vše co Jamie popisuješ je pravda. Určitě se ale dá doporučit časová tabulka doby marinování podle jednotlivých druhů masa. Asi bych více popsal procesy, které se při marinování s masem dějí.
    Mezi čtyřma očima  - Jamie kolikrát ti mám říkat, že s tím namáčením dřevěných lupínků do vody kecáš? Za druhý krásně začneš kapitolu o hovězím mase tím, že teplotu je potřeba měřit digitálním teploměrem a pak do toho nase..š nějaký nesmysl o tom, jak do masa pícháš prstem?
P.S. Proč těm lidičkám zkrátka neřekneš: "Když to má tu a tu vnitřní teplotu - je to hotové." Tečka.
P.SS. Co mě zarazilo jsou některé vyloženě bláboly - strana 100 článek 2 - správně by mělo být  napsáno - maso na grilu můžeš vysušit jedině špatným grilováním. dále strana 101 "nálev z cideru pronikne až do nitra kotlety" - tak to je nesmysl - nepronikne. dále strana 108 - "vepřovou panenku alespoň hodinu marinujeme, aby bylo maso opravdu šťavnaté" - na šťavnatost masa nemá hodina marinování absolutně žádný vliv. Nevím jestli jsou tyhle kydy i v anglickém originálu nebo to způsobil český překlad a korektura, budu to muset zjistit.

* * * * * * * * * Dávám osm z deseti
Alex Vohanka

—————